Sunday 5 June 2011

SIAPA PENASIHAT BN?


Lim Kit Siang adalah Penasihat DAP manakala Karpal Singh merupakan Presiden DAP. Samalah macam Anwar Ibrahim sebagai Ketua Umum PKR dan isterinya Wan Azizah menjadi Presiden PKR. Nik Aziz pula ialah Mursyidul Am PAS manakala Hadi Awang adalah Presiden PAS! Kenapa BN tiada Ketua Umum atau Penasihat?

Apa sebenarnya fungsi dan peranan seorang Ketua Umum, Penasihat atau Mursyidul Am? Apa guna ada Ketua Umum, Penasihat atau Mursyidul Am? Tidak cukup kah dengan adanya Presiden dalam sebuah parti? Pelik sungguh pembangkang! Apakah Presiden DAP, PKR dan PAS hanya berperanan sebagai pak pacak atau pak turut kepada Penasihat, Ketua Umum atau Mursyidul Am?

Tun Hussein Onn, Tun Mahathir dan Tun Abdullah Badawi tidak dilantik sebagai Penasihat kepada UMNO atau BN setelah mereka melepaskan jawatan Presiden parti. Apakah parti-parti pembangkang tidak percaya kepada Presiden yang mereka pilih? Itu pun kalau dipilih la… Begitu juga komponen parti BN di Sarawak seperti PBB, PRS, SPDP dan SUPP! Parti-parti ini tidak perlu melantik Penasihat atau Ketua Umum untuk memastikan pergerakan parti! Memadai ada Presiden serta Jawatankuasa Tertinggi Parti!

Ya la..jawatan Penasihat, Ketua Umum atau Mursyidul Am tak perlu ditandingi, samada orang suka atau tidak, mereka tetap memegang jawatan itu dan berhak untuk bertanding selama mana sebagai calon dalam pilihan raya! Mereka tidak perlu takut kalah atau menang dalam pilihan raya sebab pasti jawatan mereka kekal sehingga akhir hayat! Maka sebab itu tidak pernah ahli DAP dan PAS desak Penasihat atau Mursyidul Am parti berundur! Apatah lagi PKR! Jawatan Ketua Umum PKR adalah hak peribadi Anwar Ibrahim! Tidak boleh ditandingi, tidak boleh dipersoalkan dan tidak sama sekali boleh dirampas!

No comments:

Post a Comment